خلاقیت و نوآوری در دانشگاه صنعتی شریف؛ ساخت ماهواره‌ کیوست

دبیر رویداد مسابقه کیوست: « لزوم ایجاد توسعه و تقویت زیرساخت‌های پژوهشی و فناوری در رویدادهای دانشجویی ضروری است»

به گزارش روابط‌عمومی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، عرفان غیبی، دبیر رویداد رقابتی Qsat در گفتگو اختصاصی اظهار داشت: کیوست به نوعی از ماهواره‌های کوچک گفته می‌شود که به صورت ماهواره‌ای متشکل از واحدهای مکعب شکل در وزنی حدود 1300 گرم است.هدف از برگزاری این مسابقه ترویج فرهنگ نوآوری و فناوری در بین دانشجویان و جوانان و ایجاد بستری برای ارتقای سطح دانش و مهارت‌های تخصصی در حوزه فناوری‌های فضایی و ماهواره‌ای، همچنین توسعه و تقویت زیرساخت‌های پژوهشی و فناوری در کشور در حال برگزار می‌باشد.

غیبی با بیان اینکه دانشگاه‌های مختلف صنعتی و بزرگ کشور در این مسابقه شرکت کرده‌اند افزود: این مسابقه با شرکت 53 تیم و 370 شرکت کننده از 15 استان و 27 دانشگاه کشور در این رقابت شرکت کرده‌اند. تعداد اعضای هر تیم شرکت کننده حداقل 5 و حداکثر 10 نفر می‌باشد. همچنین از 53 تیم مرحله اول مسابقه، 18 تیم به مرحله دوم راه پیدا کردند.

وی با اشاره به آشنایی بیشتر دانشجویان با پروژه های علمی و صنعتی ابراز داشت: در هر مرحله، دوره‌های آموزشی تخصصی توسط دبیرخانه ارائه می‌شود. این مسابقه به ارتقای سطح دانش و مهارت‌های تخصصی در حوزه فناوری‌های فضایی و ماهواره‌ای در کشور کمک می‌کند. همچنین فرصتی برای دانشجویان و جوانان فراهم می‌کند تا خلاقیت و نوآوری خود را در این حوزه به کار گیرند و حضور پررنگ‌تر ایران در عرصه بین‌المللی فناوری‌های فضایی را فراهم می‌کند.

عرفان غیبی ادامه داد: حمایت‌ این مسابقه شامل برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی تخصصی، ارائه جوایز نقدی به تیم‌های برتر، حمایت مالی از ساخت ماهواره‌ها و همچنین فراهم کردن امکانات آزمایشگاهی برای ساخت و تست ماهواره‌ها در اختیار تیم‌های شرکت‌کننده قرار خواهد گرفت. امتیاز فعالیت نخبگی بنیاد ملی نخبگان برای تیم‌های برتر و اعطای گواهی شرکت در مسابقه و دوره‌های آموزشی از جمله حمایت‌های دیگر این مسابقه می‌باشد.

گفتنی است علاوه بر حمایت ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، این مسابقه توسط پژوهشگاه فضایی ایران و دانشگاه صنعتی شریف نیز حمایت می‌شود.

گفتنی است ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، در راستای رسالت خود مبنی بر توسعه فناوری‌های نوین در حوزه اتصال‌پذیری و ارتباطات، از مسابقات دانشجویی در این حوزه‌ها حمایت می‌کند.


گفتگو اختصاصی با مهندس عرفان غیبی؛ دبیر رویداد دانشجویی کیوست (Qsat)

 

//isti.ir/ZMvy